První výstava v novém prostoru Klíčové dírky umělkyně a v současnosti také květinářky Anny Ročňové.
Objekty Anny Ročňové vzešlé z komunikace s rostlinami se rozvíjejí v tematických sériích a instalace připomínají druhová spříznění. Skrze krásné a zároveň zneklidňující materiálové asambláže s námi umělkyně sdílí svá pozorování složitého vztahu lidí a rostlin. Ve výstavě Tiché aranžmá sleduje rozhraní přírody, rostliny a kytky jako zboží.
To, o čem chce Anna Ročňová tiše mluvit, je obsaženo už v samotném výběru materiálů. Jsou to řezané květiny ze skleníků nacpané v plastových obalech, které problematicky reprezentují přírodu v bytech, utišují rozchod s krajinou skrze tuto velmi chemickou, neudržitelnou náhražku louky či záhonu doma.
Autorčiny ruce umělecky a floristicky, intuitivně a mechanicky, jemně, manipulativně a tiše aranžují listy, stonky a sušené rostliny s plastovými vlákny a návleky do krásných předmětů s částečně násilnými kontexty a spojeními, jež ukazují propast mezi etikou a kulturou lidí.
Tiché aranžmá najdete v Klíčové dírce, jednom z výstavních sálů vyčleněném pro zahradu, pěstování, hru a umění.
←→
Anna Ročňová je absolventka Ateliéru sochařství na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Je finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého 2023. Ve své práci se dlouhodobě zajímá o střet přírodních materiálů s průmyslovými produkty a o procesy jejich prorůstání. Své objekty vytváří, podle svých slov, jako „rozšířenou přírodu“ a instaluje je nejen v galeriích, ale také venku, kde se potkávají nikoli s obrazem světa, ale světem samým.
Partner výstavy: Moravskoslezský kraj