PLATO

zavřeno, zítra
csen
Dočasné struktury 5

infopoint
Pastýři

Od

Umělkyně:
Stéphanie Lagarde

Kurátorky:
Daniela & Linda Dostálkovy

 

Infopoint Pastýři francouzské umělkyně Stéphanie Lagarde je první Dočasnou strukturou a také uměleckým dílem, s nímž se návštěvníci v galerii setkají. Infopoint se zázemím pro návštěvnický servis slouží k předávání informací veřejnosti a poskytuje vše potřebné ke správné orientaci v galerii. Stéphanie Lagarde jej pojala jako metaforu. Připodobnění k pastýřům odkazuje na jejich roli pozorných průvodců a ochránců, kteří by návštěvníkům měli nabídnout dostatek prostředků k tomu, aby se v galerii cítili přirozeně.

„Pro Dočasnou strukturu infopoint navrhla francouzská umělkyně Stéphanie Lagarde specifickou instalaci: opláštění stávajícího pultu slouží jako metafora, jejímž cílem je popsat skryté aspekty informačních toků. Kromě vlídného přijetí stánku, od něhož se očekává především zprostředkování chodu galerijní instituce, se umělkyně paradoxně zaměřila také na jeho schopnost odolávat tlaku zvenčí. Infopoint s obsažným jádrem a měkkým ochranným pláštěm připomíná pastýře, který udává směr a zároveň nás nutí objevit smysl a potřeby naší cesty.

Pro Stéphanie Lagarde jsou odkazy na taktickou práci s davem, jeho řízení a kontrolu příznačné. Jsou patrné také z její poslední práce Déploiements (2018), v níž formou videosimulace pracuje s pohybem skupiny demonstrantů, která je strategicky manipulována ozbrojenými složkami.

Stejně jako pastýři bedlivě ochraňují a vedou své početné stádo, tak i instalace vzdáleně připomíná figuranta při výcviku německých ovčáků. Z perspektivy diváka, který se ocitne v pohodlném a bezpečném útočišti, pak objekt funguje jako dialogová platforma vysílající jasný signál měkkého dopadu.“

Daniela & Linda Dostálkovy

Stéphanie Lagarde (*1982, Toulouse, FR) absolvovala École nationale supérieure des Arts Décoratifs v Paříži a postgraduální rezidenční pobyt na Jan van Eyck Academie v Maastrichtu. Ve své práci se kontinuálně zabývá tématy zachování kulturního dědictví v široké škále jeho aspektů od konzervace po manipulaci dat. Prostřednictvím propracované choreografie vícekanálových videí a sochařských prvků vytváří kompaktní instalace. Vystavovala a účastnila se mnoha významných kolektivních přehlídek umění, mimo jiné Transmediale v Berlíně, DokFestu v Kasselu nebo The State Is Not a Work of Art v Tallinu. Žije a pracuje v Paříži.