Vzdělávací program:
První ročník akademie současného umění pro zájemce různých věkových kategorií a profesí včetně studentů je věnován fenoménu fotografie a dalším podpůrným tématům.
Hlavní lektoři:
Michal Kalhous a Jiří Thýn
Hosté:
Tereza Kabůrková a Václav Kopecký
Témata
Kdo
Účastníky akademie budou provázet umělci Jiří Thýn a Michal Kalhous. Různé perspektivy těchto dvou ústředních osobností – fotografa opírajícího se téměř výhradně o koncept a fotografa, který vychází principiálně ze setkání s žitou skutečností – vytvoří spolu s jejich postřehy a znalostmi média zdánlivě dvoupólový rámec osnovy. Součástí akademie budou kromě debat, prezentací a komentářů k vybraným osobnostem také workshopy vedené samotnými umělci. Jiří Thýn a Michal Kalhous pozvali jako hosty rovněž umělce – Terezu Kabůrkovou a Václava Kopeckého.
Pro koho
Akademie současného umění je určena zájemcům různých věkových kategorií a profesí včetně studentů. Všem, kteří touží proniknout hlouběji do světa umění. Je nabídkou k dialogu o umění, umělcích a jejich tvorbě i inspiracích, ale také o omezeních, kterými se vyznačuje současný provozní systém umění. Zároveň přinese otázky na první pohled s uměním nesouvisející.
Autorkou koncepce a programu akademie je Yvona Ferencová.
Projekt podpořilo Ministerstvo kultury ČR.
Lektoři a hosté
Jiří Thýn ve své práci ohledává možnosti fotografie a testuje hranici mezi fotografovaným a viděným. Přestože řadí fotografie do cyklů, nevytváří početné série snímků na jedno téma. Cyklus využívá jako rámec přemýšlení o určitém problému, na který ukazuje z různých úhlů pohledu. Na výstavách kombinuje fotografie různých formátů s trojrozměrnými objekty a vytváří rytmizovaný celek, kde meziprostory zesilují sdělení. Obnažuje fotografii, aby ukázal, co předurčuje veškerou práci v tomto médiu. V jeho tvorbě se fotografická tradice nenásilně propojuje se současným postkonceptualismem… pokračovat
Michal Kalhous platí za autora těch velkých, šedivých a ledabyle zaostřených fotografií, na nichž můžeme spatřit bagr, výletníky u kříže nebo jitrnici na provázku. Svět je zaplněný miliardami předmětů a jejich kombinacemi se dostaneme s počty ještě mnohem dál. Pokud je nedejbože začneme ještě fotografovat, vznikají další skutečnosti, které je zase nutné dát do souvislostí, a my stále doufáme, že tenhle zmatek by mohl dávat nějaký smysl. A to nemluvím o situacích, těch už bude jistě k nekonečnu… pokračovat
Práce Terezy Kabůrkové mají svou povahou blíže k malbě přelomu 19. a 20. století, než k současnému chápání fotografie. Absolventku ateliéru Pavla Baňky na UJEP v Ústí nad Labem fascinuje světlo, barva a prostor. Část roku tráví na Šumavě ve vesnici Týnec, kde si volné chvíle na samotě mezi četbou čínské filozofie, pozorováním mraků a topením v kamnech krátí téměř jako nedělní malířka tvorbou… pokračovat
Jádrem tvorby Václava Kopeckého je zájem o zkoumání fotografického média. Činí tak pomocí klasických postupů fotografie a jejich rozšířením do materiálních, prostorových a časových souvislostí. Používá analogický aparát, nikoli z důvodů formálních, ale kvůli větší blízkosti k základnímu principu fotografování – zachycení světelných paprsků na světlocitlivý materiál… pokračovat
Doporučené (levné) ubytování
Kampus Palace
Hotel VP1
Hotel Nikolas
Hostel Moravia
Hotel Max
Restaurace Alvi
Další možnosti:
Ostravský informační servis