Kino-pátek:

Vít Soukup – Smrt v uhlí a další

113 min

Vstup na projekce je součástí vstupného do galerie.

 

Komponovaný večer filmů umělce Víta Soukupa z archivu Akademie výtvarných umění v Praze.

Amatérsky produkované filmy charakteristické zvláštním intelektuálním humorem, který ocení každý, kdo má alespoň trochu rád kinematografii, její počátky i béčkovou produkci.

Filmy:

Smrt v uhlí (1998, 23 min)
Hrají: Hana Puchová, Jiří Surůvka, Jan Materna, Pavel Noga, paní Kopasová, Vít Soukup a další
Hra s klišé českých detektivních filmů i normalizačních seriálů. Film se natáčel v Ostravě na pozadí rezavějících těžebních věží a využil nejen místní dialekt, ale i část představitelů ostravské umělecké scény (Hana Puchová nebo Jiří Surůvka), která právě zažívala vzestup.

Červený dvůr (2001, 10 min)
Chytlavá hudba, jednoduchý děj, silná vizualita.

Přibité slunce (2000, 10 min)
Vtipné a dojemné, herci hrají broučky.

Návrat z kosmu (2000, 8 min)
Dojemné.

Stříbrnou stopou (1993, 13 min)
Existenciální drama.

Inženýr Vančo (1995, 34 min)
Naivní varování před technologiemi. Fatalistická moralita.

Norské svetry (2003, 15 min)
V hlavní roli Michal Pěchouček. O neuspokojivosti a smutku světa. Fatalistická moralita.

Vít Soukup (1971–2007) byl pozoruhodný umělec, pro kterého byla bytostným médiem malba. Někdy od začátku devadesátých let jsme ho registrovali a respektovali především jako originálního tvůrce nezávislých filmů. Jeho práce přitahují realistickou sdělností a také obyčejnými náměty, které volně přecházejí z jeho malovaných obrazů k těm pohyblivým a zase zpět. Soukupovy amatérsky produkované filmy jsou charakteristické zvláštním intelektuálním humorem, který ocení každý, kdo má alespoň trochu rád kinematografii, její počátky i béčkovou produkci. Jedná se většinou o němé grotesky nebo melodramata s citlivým hudebním designem a s typickými filmovými titulky, které nejsou jen katalyzátorem děje, ale rovněž samostatným metaforickým zobrazením. Podobně jako jeho malby vznikaly i jeho krátké filmy ve volných tematických cyklech.
(upravený text Michala Pěchoučka k Soukupově výstavě Panorama, která se uskutečnila v roce 2007 v pražské galerii Jelení)

Ve spolupráci s Vědecko-výzkumným pracovištěm Akademie výtvarných umění v Praze.