Kino-čtvrtek s hostem:
Výběr snímků Clemense Poolea, Kamily Yanar a Nataliyi Ilchuk. Hostem večera je Clemens Poole.
Clemens Poole: Dima, Dmitry, Dmytro. Glory to the Heroes (2021, 24 min)
Dokument využívající archivní záběry a polohistorické vyprávění, aby vytvořil komplexní studii o identitě, kultuře a moci archivů na současné Ukrajině. Video sleduje výlet malého chlapce s rodinou v Luhansku na východě Ukrajiny (od roku 2014 okupovaném ruskými zástupnými silami) v roce 1995, zatímco hlas dospělého dítěte vypráví jeho příběh ze současnosti. Jeho hlas však není jeho vlastní. Příběh, který o Ukrajině a Luhansku vypráví, je explicitně zarámován jako vyprávění vnímané americkým umělcem, jehož uchopení situace podléhá mediální senzacechtivosti, dramatickým výkvětům a osobnímu fetišismu. Film nakonec podkopává své vlastní autorství a naši angažovanost v jeho dramatu a zároveň vytváří příběh dítěte, které se stává hrdinou v národě hledajícím naději.
Scénář, režie a střih: Clemens Poole
Vytvořeno v rámci účasti na rezidenčním programu Un/Archiving Post/Industry v Pokrovském historickém muzeu.
Kamila Yanar: Weather Forecast (2022, 9 min)
Předpověď počasí je autoetnografické pozorování videí z roku 2003, pořízených ruční home-videokamerou na kazetu VHS. Záběry z domácích slavností tatarské* rodiny se prolínají s klipy dokládajícími zničení města Šachtarsk ruskými vojsky v roce 2014 a s DIY videi, která v roce 2003 natočila dívka napodobující televizní pořady. V interakci s televizní obrazovkou dívka předvádí souboj mezi sebou a Volodymyrem Kličkem, po němž následuje předpověď počasí, která připomíná geopolitickou proměnu Ukrajiny od roku 2003. Video zkoumá mentální ekosystém uprchlice, který se vznáší nad prolínajícími se kořeny analogových záznamů, videí zaplňujících sociální média a rituálů soukromé paměti.
*Tataři jsou jednou z největších menšin východní Evropy, která prošla několika vlnami hladomoru, represí a deportací v průběhu formování a přetrvávajícího dědictví sovětské extraktivistické infrastruktury.
Nataliya Ilchuk: Kitchen.blend (2021, 15 min)
3D rekonstrukce kuchyně autorčiných prarodičů, ve které každou neděli společně večeřeli a mluvili o smrti. Kitchen Blend je stolní film o zármutku, vytvořený téměř celý v softwaru Blender. Záměrem tohoto filmu bylo zprostředkovat pocit ztráty s obsesivním důrazem na detail při modelování všech detailů místa, kam se již nelze vrátit.
Scénář: Nataliya Ilchuk, Paul Guilbert
Kamera: Nataliya Ilchuk
Produkce: Le Fresnoy, Studio national des arts contemporains
Clemens Poole je americký umělec a spoluvydavatel sborníku SONIAKH digest. Je absolventem bakalářského studia na Cooper Union a magisterského studia na Columbia University a London School of Economics. Od roku 2014 působí na Ukrajině, kde mimo jiné spolupracuje s nezávislou kulturní platformou Izoljacija. Je jedním z kurátorů výstavy Nechť dlouhá. Cesta. Vede. Ke. Schodům v. Nebesích, která je aktuálně k vidění v PLATO.
Kamila Yanar je umělkyně pocházející ze Šachtarsku (Doněcká oblast, Ukrajina), který byl v roce 2014 okupován. Před invazí žila v Charkově. Yanar se ve své video, fotografické a grafické praxi zabývá otázkami intimní paměti a nucené migrace. V letech 2017-2020 vyučovala umění v uměleckém centru Azanizimaza v Charkově. Její práce byly vystaveny mimo jiné v Yermilov Centre, Garage127, Kooperativ a na landartovém sympoziu Prostir Pokordonnia 2021.
Nataliya Ilchuk vystudovala filmové školy v Kyjevě a Varšavě, pracovala jako dramaturgyně festivalů krátkých filmů na Ukrajině a sama produkovala řadu experimentálních filmů.
Program souvisí s projektem rezidencí, který byl podpořen těmito institucemi: Evropská unie (Next Generation EU), Národní plán obnovy, Ministerstvo kultury ČR