Přednáška:
Umělkyně a kurátorka nabízí jedinečný kritický pohled na paradoxní povahu současné kulturní a společenské kritiky a na její vztah k tržní ekonomice a zvažuje možnosti a limity politiky identit.
Pojem politika identit dnes vyvolává rozporuplné reakce – pro některé jde o prostý popis společenské dynamiky, pro jiné o způsob, jak sebe-kriticky uchopit současnost, a pro další představuje prostředek konzervativního útlaku.
Přednáška se zaměří na paradoxní povahu současné kulturní a společenské kritiky a na její vztah k tržní ekonomice, prostředí online platforem, a především k samotnému konceptu identity. Samotný název přednášky pak odkazuje k čím dál rozšířenějšímu dojmu, že dnes existuje mnoho prostoru a možností pro kritiku, která ale mnohdy vyznívá do prázdna nebo se stává pohonem toho, co sama kritizuje. Vyzývá také k zamyšlení, proč některé tradiční představy o kritičnosti a její subverzivitě vyznívají v současném kontextu „nemožně“ – irelevantně či neuskutečnitelně. Z jakých pozic a skrze jaké strategie formulujeme veřejnou kritiku? A především – jak se učit z vlastních omylů?
Barbora Ilič (*1993) je umělkyně, kurátorka a doktorandka na FaVU VUT v Brně, jejíž práce se zabývají mocí romantizace a problematikou reparativních tendencí v umění i v širších společenských souvislostech. V jejích dílech se často objevují odkazy na béčkovou kinematografii a hudební popkulturu ve formě low teorie. V současnosti působí v rámci brněnského kurátorského kolektivu Cejla a uměleckého kolektivu UglyBrno. Žije a tvoří v Brně.