Vzdělávací projekt:

Škola výrazů

Místo konání:
  1. PLATO, Porážková 26

Rezervace na info@plato-ostrava.cz nutná

Uzávěrka pro přihlášky 31.5.

 

Letní škola pro 18 účastníků z řad mladých umělců, teoretiků, kurátorů a studentů vybraných humanitních oborů.

Škola výrazů je experimentální projekt, který si klade za cíl v krátké době zprostředkovat jiné než systematizované vědění. Program školy se zaměří na vědění založené na instinktu, imaginaci, vhledu a intuici, na schopnosti číst ze symptomů, vodítek, stop a náznaků. Budeme se učit od lidí a profesí, jejichž výkon nespočívá na čistě racionální, systematické bázi, ale kategorie racionálního a iracionálního překračuje. Zajímat nás budou přístupy založené na pochopení takových situací, jež nelze zobecnit a jejichž řešení nemá smysl podřídit formalizovaným postupům, stejně jako na přístupy, které pracují s intenzitami, rytmem, vcítěním nebo podvědomou reakcí. Budeme se setkávat s lidmi, kteří jsou znalci ve svých oborech, ale také s těmi, kteří prošli určitou extrémní zkušeností; s lidmi pohybujícími se v profesích, jež jsou vyloučené ze společnosti, či naopak v profesích, jež si udrželi svůj charakter a vědění po staletí nezměněné.

Hledáme 18 účastníků z řad mladých umělců, kurátorů, teoretiků a všech jiných oborů, které se nějakým způsobem dotýkají konjekturálního paradigmatu (oborů, které mají reálné výsledky, ale nelze jich dosáhnout systematizovanou metodou). Vést je bude pětice tutorů, předních umělců a kurátorů. Ti budou účastníkům zprostředkovávat zkušenost se sedmi vybranými hosty (profese typu farmaceut, dula, kněz, šaman, delikvent) a společně s nimi ji budou také utvářet. Týdenní intenzivní program poskytne všem účastníkům intenzivní zkušenost prostřednictvím společného pobytu, diskusí a tvorby.

Komunikačním jazykem školy je angličtina.

Kdy:
2.–8. 9. 2019 (příjezd 1. 9., odjezd 9. 9.)

Kde:
PLATO Ostrava (bývalý hobbymarket Bauhaus), Janáčkova 22, 702 00 Ostrava

Lektoři:
Valentinas Klimašauskas (LT), kurátor lotyšského pavilonu na Bienále v Benátkách 2019; Viktoria Draganova (BG), kurátorka, ředitelka Swimming Pool; Julie Béna (FR), umělkyně; Zuzanna Czebatul (DE), umělkyně, Pavel Sterec (CZ), umělec a Wojciech Kosma (PL), umělec

Koho hledáme:
Studenti vyšších ročníků výtvarných škol, studenti vyšších ročníků jakýchkoliv humanitních oborů se vztahem k tématu, mladí umělci, kurátoři, kritici, teoretici

Termín pro přihlášky a jak se přihlásit:
Pošlete prosím životopis a portfolio, které je možno nahradit motivačním dopisem se shrnutím dosavadní činnosti, na email info@plato-ostrava.cz do 31. května 2019.
Materiály zašlete v angličtině.

Zápisné:
4.900, - Kč (189 EUR)
Zápisné pokrývá náklady na ubytování a stravu, další náklady hradí PLATO. Dopravu si účastník zajišťuje na vlastní náklady.

Další informace:
Kvůli snaze o snížení ceny zajišťujeme účastníkům ubytování na vysokoškolských kolejích ve dvou a třílůžkových pokojích (sociální zařízení není součástí pokojů). Zájemce si může zajistit ubytování individuálně, zápisné mu bude o tuto položku kráceno.

Strava během celého dne bude zajišťována v prostorách PLATO (snídaně, oběd, večeře; vegetariánská strava).

Valentinas Klimašauskas (1977) je kurátor a spisovatel. Klimašauskas byl programový ředitel Kim?, Riga (2017/18), kurátorem v CAC Vilnius (2003/13) a zakládajícím spoluautorem Baltic Notebooks. Klimašauskas je autor knihy „Oh, My Darling & Other Rants“ (Baltic Notebooks Anthony Blunt, Vilnius, 2018), „Polygon“ Six Chair Books , Kaunas, 2018). Jeho kniha B (Torpedo Press, Oslo, 2014) je meditací, jak udělat výstavu v knize. V roce 2019 kurátoruje lotyšský pavilon na Bienále v Benátkách.

Viktoria Draganova je kurátorka a spisovatelka žijící mezi Frankfurtem nad Mohanem a Sofií. V roce 2014 založila Swimming Pool, umělecký projekt zaměřený na výzkum, spolupráci, umělecké vzdělávání a politiku umění. Její osobní výzkum se dotýká poetických institucí, potenciálů imaginární, politiky pravdy a jihovýchodu. Jako kurátorka na volné noze spolupracovala s muzeem Städel, MMK pro moderní umění a Schirn Kunsthalle ve Frankfurtu nad Mohanem, stejně jako prostory David Dale, Glasgow a Art in General, New York. Její texty se objevily v Baldland, echogonewrong, Flash Art International, Frieze, frieze d / e, Mousse Magazine, CBEMA. Je držitelem titulu PhD. z právnické historie.

Julie Béna (1982) vystudovala Villa Arson v Nice a Gerrit Rietveld Academie v Amsterdamu. V letech 2012-2013 byla součástí rezidence Pavillon v pařížském Palais de Tokyo. Vystavovala ve Fondation Ricard v Paříži, Museum M v Leuven, ICA v Londýně, Kadist Foundation v San Franciscu. V roce 2018 se účastnila Biennale v Rennes, k letošním výstavám patří Jeau de Paume v Paříži, CAPC v Bordeaux. Její práce na pomezí performance, divadla, sochy, instalace a videa, spojuje artificiální a teatrální v tematizaci akutních sociálních a politických témat.

Zuzana Czebatul (1986) vystudovala Städelschule ve Frankfurtu nad Mohanem a Cooper Union v New Yorku. Samostatně vystavovala v Kolíně nad Rýnem, Varšavě, Los Angeles, New Yorku a Praze. Účastnila se pobytů na Hunter College v New Yorku a Soma v Mexico city. Její práce se často zabývá konstrukcí genderových stereotypů ve vztahu k sochařské praxi a buduje na tradici pop artu i pornografie.

Pavel Sterec (1985) studoval v několika ateliérech na Akademii výtvarných umění v Praze. Jeho práce je založena na osobních či sociálních setkáních a situacích, které autor přetváří do konceptuálních instalací. Potkává se v nich zájem o reinterpretaci mýtických, transcendentních a kulturních odkazů a přírodních úkazů v kontextu současného uvažování, stejně jako angažovaná kritika společenského a politického statu quo. Své dílo Sterec představil na řadě výstav zejména ve středoevropském a východoevropském kontextu.

Wojciech Kosma (1981) je polský výtvarník, hudebník a choreograf skladatel. Jeho performance kombinují prvky psychologie a fyziologie, ale také pornografii, logiku a ironii s tradiční hudební notací. Jeho díla byla představena v Jeruzalémě, Londýně, New Yorku, Paříži a Tel Avivu. Samostatně vystavoval v Berlíně, Kodani, Eindhovenu, Whitney muzeu amerického umění v New Yorku a Muzeu moderního umění ve Varšavě. Od roku 2015 je členem kolektivu Rzeczywistość Emocjonalna, který pořádá veřejná sezení nad tématem politiky a emocí, a dále hudební skupiny Important Part (noise-punk, drag-ghoul, exorcism seethe).

Škola je součástí festivalu re:bauhaus, který je pořádán k 100. výročí založení školy Bauhaus.

re:bauhaus – moderní emancipace, vzdělávání, výměna – je mezinárodní festival tematizující vznik a současné vnímání funkcionalismu a Bauhausu ve střední Evropě a dále politické a společenské podmínky, ze kterých tato hnutí vzešla. Společný projekt inicioval Goethe-Institut ve spolupráci s bauhaus reuse, curatorial collaborative, Národní galerií Praha, PLATO Ostrava a zukunftsgeraeusche. Festival byl podpořen Česko-německým fondem budoucnosti, Bundeszentrale für politische Bildung, Bundesstiftung Baukultur, Ministerstvem kultury ČR, statutárním městem Ostrava a Moravskoslezským krajem.

School of Expressions_publikace účastníků

Nadia Markiewicz, str. 1
Eliška Kupcová, str. 2–3
(Contributors did not sign as a choice), str. 4
Agnieszka Mastalerz, str. 5
Eleonora Luccarini, str. 6–8
Ewelina Węgiel, str. 9
Zai Xu, str. 10
Laura Franzmann, str. 11
Dayna Cassey, str. 12
Maciej Nowacki, str. 13–14
Valentina Vallorani, str. 15–17
Krisztian Török, str. 8-19
Natalia Dorocka, str. 20
Julia Dornobińska, str. 21–22
Karolina Rybaciauskaite, str. 23