Pro vyučující, V galerii:

Letní akademie současného umění pro vyučující 2025

Novinka
Místo konání:
  1. PLATO, Porážková 26

Určeno pro 25 pedagogů SŠ, ZŠ, MŠ a studující VŠ bez omezení aprobace

Čt–Pá 28–29/8/2025

Zápisné 500 Kč
(zahrnuje 1x oběd, 1x brunch)

Registrace

 

Téma sedmého ročníku: Imaginace jako zdroj sebepéče.

Hosté:

Magdalena Dušková
redaktorka, politoložka, kulturní antropoložka; věnuje se utopickému myšlení
teoretická část, přesah

Tereza Čajková
odbornice na transformativní vzdělávání, psycholožka, rozvíjí Školu imaginace (Institut úzkosti)
workshopová část, přesah

Magda Jiřička Stojowska
divadelní režisérka a dramaturgyně
workshopová část

Šimon Kadlčák
umělec, absolvent FaVU VUT v Brně
workshopová část

Letošní ročník letní akademie pro vyučující bude využívat možností pozitivní imaginace jako alternativy k pesimismu způsobenému mnohočetnými krizemi dnešní doby. Budeme se inspirovat snahami současných umělců a umělkyň vytvářet ve své tvorbě nové světy s rozmanitými obyvateli i systémy. Věnovat se budeme také prvnímu kroku, který je zapotřebí k přemýšlení o lepší budoucnosti, a to přenesení pozornosti na sebe sama a adaptaci na současné podmínky.

V odvaze snít radikálněji nás podpoří umělci a umělkyně, teoretičky a odbornice i mimo vizuální umění. Program akademie jsme připravili tak, aby oslovil nejen vyučující výtvarné výchovy, ale také dalších, především humanitních oborů, zejména filozofie a základů společenských věd.

Magdalena Dušková je absolventkou politických teorií a kulturní antropologie na FF UK. Působí v deníku Alarm, píše hlavně o politice, feminismu a sleduje také českou konzervativní scénu. V poslední době se spolu s Karlem Veselým na stránkách Alarmu věnovala současnému utopickému myšlení.

Tereza Čajková vystudovala psychologii. V současnosti se zabývá transformativním vzděláváním, které zkoumá, co nám může umožnit, abychom čelili narůstající těkavosti našeho současného dění s hlubším smyslem pro sebereflexi a odpovědnost. Na Univerzitě Britské Kolumbie věnovala tématu dekoloniálních přístupů ke vzdělávání. V současnosti rozvíjí aktivity Školy imaginace, programu kreativního učení, který s nadsázkou funguje jako „zotavovna smyslů utlumených nastavením současného vzdělávání“, spolupracuje s Akademií výtvarných umění v Praze a Fakultou výtvarných umění VUT v Brně.

Magda Jiřička Stojowska je divadelní režisérka a dramaturgyně. V ČR připravovala inscenace pro Studio hrdinů, Meetfactory, Divadlo Archa, spolek Živé město, NODO, Terén. Projekty s dětmi připravovala pro Komunitní centrum Nesedím, sousedím, Divadlo Archa, Kafkárnu, Les – společenství, Bienále ve Věci uměni 2024. Vyučuje na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU a Directing of Devised and Object Theatre DAMU. Její poslední projekt s umělkyní Evou Koťátkovou Jak vypnout zvonění vzniknul jako produkce platformy Terén ve spolupráci se studujícími a vyučujícími ZŠ Palackého, školy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v Brně. V projektu se autorky ptaly, jak můžeme společně utvářet školu jako místo, které dává hlas dětem, jejich snům a vizím, a jak některé z těchto principů můžeme vnést do každodenního fungování.

Šimon Kadlčák studoval v Ateliéru intermédií na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. V současnosti kurátorsky vede galerii Zaazrak|Dornych a ve své umělecké tvorbě se věnuje především malbě, kresbě a videu. Zároveň pracuje v brněnském Domě umění, v ArtMap a píše kritické texty například pro Artalk nebo Art&Antiques. V roce 2024 v pražské Meetfactory kurátoroval výstavu Shapeshift Spaceship ustavující emancipační umělecký žánr transfuturismus a utvářející science fiction vizi meziplanetární utopické queer budoucnosti osvobozené od nerovností, útlaku a předsudečnosti.

Program podpořili Ministerstvo kultury ČR a Moravskoslezský kraj.