Prostor pro školy, družiny a vyučující
Pro vyučující, V galerii:
Téma sedmého ročníku: Imaginace jako zdroj sebepéče.
Letošní ročník letní akademie pro vyučující bude využívat možností pozitivní imaginace jako alternativy k pesimismu způsobenému mnohočetnými krizemi dnešní doby. Budeme se inspirovat snahami současných umělců a umělkyň vytvářet ve své tvorbě nové světy s rozmanitými obyvateli i systémy. Věnovat se budeme také prvnímu kroku, který je zapotřebí k přemýšlení o lepší budoucnosti, a to přenesení pozornosti na sebe sama a adaptaci na současné podmínky.
V odvaze snít radikálněji nás podpoří umělci a umělkyně, teoretičky a odbornice i mimo vizuální umění. Program akademie jsme připravili tak, aby oslovil nejen vyučující výtvarné výchovy, ale také dalších, především humanitních oborů, zejména filozofie a základů společenských věd.
Magdalena Dušková
redaktorka, politoložka, kulturní antropoložka; věnuje se utopickému myšlení
teoretická část, přesah
Tereza Čajková
odbornice na transformativní vzdělávání, psycholožka, rozvíjí Školu imaginace (Institut úzkosti)
workshopová část, přesah
Magda Jiřička Stojowska
divadelní režisérka a dramaturgyně
workshopová část
Šimon Kadlčák
umělec, absolvent FaVU VUT v Brně
workshopová část
Magdalena Dušková je absolventkou politických teorií a kulturní antropologie na FF UK. Působí v deníku Alarm, píše hlavně o politice, feminismu a sleduje také českou konzervativní scénu. V poslední době se spolu s Karlem Veselým na stránkách Alarmu věnovala současnému utopickému myšlení.
Tereza Čajková vystudovala psychologii. V současnosti se zabývá transformativním vzděláváním, které zkoumá, co nám může umožnit, abychom čelili narůstající těkavosti našeho současného dění s hlubším smyslem pro sebereflexi a odpovědnost. Na Univerzitě Britské Kolumbie věnovala tématu dekoloniálních přístupů ke vzdělávání. V současnosti rozvíjí aktivity Školy imaginace, programu kreativního učení, který s nadsázkou funguje jako „zotavovna smyslů utlumených nastavením současného vzdělávání“, spolupracuje s Akademií výtvarných umění v Praze a Fakultou výtvarných umění VUT v Brně.
Magda Jiřička Stojowska je divadelní režisérka a dramaturgyně. V ČR připravovala inscenace pro Studio hrdinů, Meetfactory, Divadlo Archa, spolek Živé město, NODO, Terén. Projekty s dětmi připravovala pro Komunitní centrum Nesedím, sousedím, Divadlo Archa, Kafkárnu, Les – společenství, Bienále ve Věci uměni 2024. Vyučuje na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU a Directing of Devised and Object Theatre DAMU. Její poslední projekt s umělkyní Evou Koťátkovou Jak vypnout zvonění vzniknul jako produkce platformy Terén ve spolupráci se studujícími a vyučujícími ZŠ Palackého, školy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v Brně. V projektu se autorky ptaly, jak můžeme společně utvářet školu jako místo, které dává hlas dětem, jejich snům a vizím, a jak některé z těchto principů můžeme vnést do každodenního fungování.
Šimon Kadlčák studoval v Ateliéru intermédií na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. V současnosti kurátorsky vede galerii Zaazrak|Dornych a ve své umělecké tvorbě se věnuje především malbě, kresbě a videu. Zároveň pracuje v brněnském Domě umění, v ArtMap a píše kritické texty například pro Artalk nebo Art&Antiques. V roce 2024 v pražské Meetfactory kurátoroval výstavu Shapeshift Spaceship ustavující emancipační umělecký žánr transfuturismus a utvářející science fiction vizi meziplanetární utopické queer budoucnosti osvobozené od nerovností, útlaku a předsudečnosti.
Program podpořili Ministerstvo kultury ČR a Moravskoslezský kraj.
Čtvrtek
9.30–10 h
Registrace a káva
10–10.15 h
Přivítání a úvodní slovo
10.1 –11.45 h
Přednáška: Magdalena Dušková
Magdalena Dušková ve svém vstupu přiblíží současné utopické myšlení i debaty, které kolem utopií panují. Jsou ještě dnes k něčemu dobré? A není utopie pouze útěkem od krušné reality?
12–13.30 h
Oběd
13.30–16 h
Workshop: Magda Stojowska—Chceme vypnout zvonění?
Název workshopu je parafrází názvu projektu Jak vypnout zvonění (společně s Evou Koťátkovou pro brněnskou divadelní platformu Terén), připravovaného se školou pro děti se speciálními potřebami v Brně. Na zvonek hlásící pauzu měli jak děti, tak učitelky rozdílné názory. Některým vyhovoval rytmus, který akcentuje školní zvonění, jiní by je spíše vypnuli. Každý má trochu jinou vizi své vysněné školy. Někteří s ji bez „zvonění“, které je tady symbolem zajatého školního systému ani neumí představit. V našem workshopu bych se ráda zeptala vyučujících na to, jak se škola otiska do jejich těla, myšleného tady jako imaginativní vlastní prostor, jak by vypadala škola podle jejich snu a vizi. Položím jim stejné otázky, které jsme kladly dětem ze školy v Brně. Budeme pracovat s tělem, kresbou a textem. Zamyslíme se, zda školu lze utvářet s dětmi a ostatními vyučujícími tak, že společné sny a vize se stanou součásti jejího každodenního fungování. (MJS)
Pátek
9.30–11 h
Workshop: Šimon Kadlčák
V kulisách současného světa, v němž se polarizovaná společnost setkává s fenomény dezinformační postpravdy a záplavou informací v neustále se zrychlující kadenci, může leckdo z nás zažívat pocity odcizení a nabývat dojmu, že ze světa, jak si ho pamatuje, už nezbývá kámen na kameni. V tomto workshopu se pokusíme takovým pocitům čelit metodou tzv. „agregované formy“, která podporuje imaginaci, kreativitu a myšlení za hranicemi obvyklého oborového či taxonomického vymezení a definic. Pokud se naše hra vydaří, měli bychom mít na konci pocit, že svět, ve kterém žijeme, není zas až tak chaotický soubor oddělených konkurujících si veličin, jako spíš vzájemně propojený komplex. (ŠK)
11–12 h
Brunch
12–14 h
Workshop/přesah: Tereza Čajková
Jak může aktivace smyslového vnímání přispívat k rozšiřování naší ekologické a sociální představivosti? Workshop představí roli zapojení smyslů, těla a imaginace do procesu učení jako možnost prohlubování a změny vztahu k sobě samým, ostatním lidem a živému světu.
14–15 h
Závěrečná debata
Změna programu vyhrazena