Top PLATO 2020

 

Zažili jsme sice jeden z nejdivnějších roků, ovšem světlých momentů nebylo také málo. Připomínáme si pár z nich prostřednictvím médií a vybíráme top 10 reflexí z roku 2020, které nám udělaly radost.

1.
„Skupinová výstava Skɪz(ə)m, kterou do prostoru galerie PLATO Ostrava připravily Daniela a Linda Dostálkovy, přináší velmi aktuální pohled na fotografii, a to skrze její výrazné estetické působení a drzou vizualitu, která až překračuje hranice daného média.“
Tereza Rudolf Hrušková pro Artalk.cz o výstavě Skɪz(ə)m

2.
„Efekty byly a stále jsou impozantní a PLATO se nepochybně stalo jednou z nejzajímavějších a nejslibnějších českých uměleckých institucí. Laťka je tedy vysoko a očekávání publika roste.“
Wiktoria Kozioł pro Magazyn Szum o o výstavě Skɪz(ə)m

3.
„Finální přehlídka se původně měla v rámci pravidelného cestování mezi Brnem a Prahou uskutečnit v Národní galerii Praha, která však kvůli pandemii za poměrně hlasité mediální debaty spolupráci odřekla, a výstava tak nakonec putovala pod záštitu ostravské galerie PLATO, do svérázných prostor budovy bývalého Bauhausu.“
Noemi Purkrábková pro Artalk.cz o výstavě finalistek a finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého 2020

4.
„Aktuální výstavu Schizma v ostravské galerii PLATO mohlo kvůli opatřením proti pandemii navštívit jen minimum lidí. Vogue CS tak přináší jedinečný pohled do expozice spolu s komentářem kurátorek Daniely a LIndy Dostálkových.“
Vogue CS, 05–06/2020

5.
„Tak ostré karikatury Jarosława Kaczyńského i jeho strany PiS by přitom nyní nemohly být vystaveny v žádné polské státní galerii, neboť všechny erární kulturní instituce dnes podléhají ideologickému dohledu PiS. A kdyby karikatury umístila do výlohy nějaká soukromá galerie, zanedlouho by se asi ulice otřásla zvukem řinčících střepů.“
Ivan Motýl pro Ostravan.cz o výstavě Písek ve stroji – Piekło kobiet

6.
„Na rozdíl od oněch donekonečna nabobtnávajících online projektů má Písek ve vzduchu nejen jasné časové ohraničení, ale i striktně stanovené kritérium pro výběr vystavujících. Jedná se o aktéry ostravské umělecké scény, které protipandemická opatření zasáhla nejvíce.“
Natálie Drtinová pro A2larm o výstavě Písek vzduchu, Duna v PLATO

7.
„Ostravské PLATO dokazuje, že je institucí, která umí rychle reagovat na důležité společenské i politické podněty. V době, kdy je většina galerií nemůže své výstavy z důvodu protipandemických opatření prezentovat, připravilo projekt reflektující situaci kolem zákazu potratů v Polsku.“
Silvie Šeborová pro Deník N o výstavě Písek ve stroji – Piekło kobiet

8.
„Ostravská městská galerie PLATO v reakci na potlačování práv žen rozhodovat o svém těle v Polsku a snahu tato práva omezit na Slovensku oslovila sedm umělců a uměleckých dvojic, aby svůj postoj vyjádřili vizuálním komentářem.“
Lenka Glisníková pro Seznam Zprávy o výstavě Písek ve stroji – Piekło kobiet

9.
„Ostravská galerie PLATO spustila letos v únoru projekt INTENZITY, jehož součástí je i výstava Písek ve stroji s tématem zpomalení. Základem výstavy je materiálová knihovna, kterou tvoří odpadní materiály místních fabrik a firem, a díla umělkyň a umělců. Kurátoři Pavel Sterec a Jakub Adamec postavili obojí vedle sebe a současně nechávávají tvořit i návštěvníky.“
Jitka Kostelníková pro ArtCafé na ČRo Vltava o výstavě Písek ve stroji a soustředění Hromada z jednoho zrnka písku

10.
„Koordinátorka a lektorka Iveta Horáková představuje vzdělávací programy ostravské galerie PLATO“
Iveta Horáková byla hostem Jitky Kostelníkové 8. dílu seriálu EDUinspirace II na ČRo Vltava.

 
Foto: Magdaléna Dušková, PLATO