Vernisáž a audio performance:

Proměna a Čas oplakávání

Vstup volný

 

Zahájení prvních dvou obrazů cyklu Ó a ach, krása, ruina a strach a jeho výstav. Dvě audio performativní situace Martina Režného a Mikuláše Odehnala aka Lišaje & Jana Šrámka.

II. obraz Čas oplakávání:

Lenka Klodová: Koženka a jiné imitace

Lili Reynaud-Dewar: Beyond the Land of Minimal Possessions

Kris Lemsalu Malone: Lazy Flower

Taus Makhacheva: Baida

Audio performativní akce:
Mikuláš Odehnal aka Lišaj a Jan Šrámek: Zvláštní okolnosti II.

 

I. obraz Proměna:

Micol Assaël: Converting Words

Lukáš Jasanský a Martin Polák: Předácký kus

Audio performativní akce:
Martin Režný: Nové zpěvy, už zase nové zpěvy…

Hudební producent Mikuláš Odehnal aka Lišaj a vizuální umělec Jan Šrámek: Zvláštní okolnosti II.

Lišaj je slezský ambientní hudebník, který svou tvorbu staví především na terénních nahrávkách a táhlých dronech. Pomalé beaty, droneové textury, field recordings, i znepokojující noise a volné proplouvání mezi žánry. Projekt Zvláštní okolnosti II navazuje na Šrámkův dlouhodobý zájem o mizející části tuzemského veřejného prostoru a architektury. Autorská publikace Special circumstances, která stála na počátku projektu s Lišajem, vznikala ve spolupráci s historičkou umění Janou Kořínkovou a lokálními iniciativami zabývajícími se ochranou děl ve veřejném prostoru z období let 1945–1989. Stejně jako kniha se i AV projekt zabývá odstraněnými, zdemolovanými, či v lepším případě přesunutými, výtvarnými díly, které tvořily součást veřejných prostranství a architektury v dobách socialismu. Zvláštní okolnosti II (Special circumstances II) lze chápat jako audiovizuální exkurzi po zaniklých místech tuzemské kulturní krajiny.

Martin Režný: Nové zpěvy, už zase nové zpěvy…

„Nová životní zkušenost během uzávěry způsobila potřebu a zrození nových snů, nových utopií. Nově nasvícen byl chaos. Vynořily se nové tvůrčí pochybnosti. Byla a je to ale i doba nových objevů a nálezů. Ani jsem nepostřehl, že něco opouštím, až při ohlédnutí zpět na horizontu za sebou je vidím: ruiny. Intuice nezklamala, našel jsem nový sound. Čeština asi nemá ekvivalent tohoto slova, který by vystihl celý komplex významů. Sound je něco více než jen zvuk a jeho charakteristika. Je to i o tom, jakými cestami se vůbec může ubírat skladebnost, architektura toho zvuku. Tento nový sound nerezignuje na tradiční aspekty hudby (melodie, harmonie a rytmus jsou přítomné, byť často v hraničních variantách), ale je otevřený i drásavým polohám a podstatně proměnil především možnost organizovanosti zvuků a jeho jednotlivých složek v čase. Svou podstatnou roli hrála intuice nejen při samotném nalezení onoho soundu, ale je nezbytně přítomná i během improvizovaného hraní.

Performativní část vystoupení bude vycházet ze slavného filmu Thea Angelopoulose O thiasos (Potulné divadlo), který byl navzdory své stopáži 230 minut vytvořen z pouhých osmi záběrů. Tato formální okolnost se promítne do hudební složky akce, jinak však film poslouží pouze jako výchozí materiál pro jeho analogovou manipulaci.“ MR

Děkujeme Ministerstvu kultury ČR a Moravskoslezskému kraji za podporu.

Výstava Lenky Klodové probíhá ve spolupráci s Fakultou výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně.

 
Foto: Martin Polák, PLATO